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6 de octubre de 2013

Marihuana y Volante

marihuana y conducción
Los conductores que consumen cannabis en las tres horas anteriores a conducir tienen el doble de probabilidades de causar un accidente de tráfico que los que no están bajo la influencia de drogas o alcohol, concluye un estudio de la Universidad de Dalhousie, en el que se supervisaron nueve estudios con una muestra total de 49.411 personas para determinar si el consumo de cannabis aumenta el riesgo de una colisión en vehículos de motor.
En todos los accidentes de vehículos de motor implicados en el estudio se llevó a cabo en la vía pública y participan uno o más vehículos en movimiento, tales como automóviles, camionetas, vehículos deportivos, utilitarios, camiones, autobuses y motocicletas. Los resultados fueron tomadas a través de muestras de sangre o por las declaraciones directas de las implicadas.

El cannabis es la sustancia ilícita más consumida a nivel mundial y las últimas estadísticas han mostrado un aumento significativo en el uso en todo el mundo. Las tasas de conducción  bajo la influencia de la marihuana también han aumentado. Los resultados muestran que si el cannabis se consume antes de conducir un vehículo de motor, el riesgo de colisión es casi el doble. Resultados anteriores también han encontrado que también hay una probabilidad sustancialmente mayor de colisión si el conductor tiene 35 años o es más joven.

En conclusión, los autores sugieren que el consumo de cannabis afecta las tareas motoras importantes para una conducción segura, aumen
tando la posibilidad de colisiones y que las revisiones futuras deben evaluar las colisiones menos graves de una población general de conductores.

Cannabis y Conducción: Una Revisión Científica y racional: (Obtenga la versión PDF de este documento)

Marihuana  y conducción

marihuana y conducción
Los debates políticos sobre la reforma legal a la marihuana invariablemente plantean la pregunta: "¿Cómo se abordan preocupaciones de la sociedad sobre el consumo de cannabis y la conducción"?   "Dentro de los Principios del consumo responsable de cannabis " existe un axioma explícito : "Aunque el cannabis, dicho por la mayoría de los expertos, es más seguro para los conductores que el alcohol y muchos medicamentos recetados, los consumidores responsables de marihuana nunca operan vehículos de motor afectados por la sustancia ".

Sin embargo, sigue habiendo dudas sobre el grado en que la intoxicación por cannabis perjudica el rendimiento de conducción real. A diferencia del alcohol, que se sabe que aumenta los conductores las conductas de riesgo y es un contribuyente principal en los accidentes de carretera, los efectos agudos de la marihuana en las habilidades psicomotoras es sutil y su  impacto real en accidentes automovilísticos no son concluyentes.

Conducción bajo los efectos de la marihuana: ¿Amenaza real o falso pánico?

Los datos relacionados con encuestas de consumo indican que aproximadamente el 46% de la población occidental ha experimentado con el uso de las sustancias ilícitas. De estos un 9% se declaran consumidores habituales de tales sustancias.
Aunque estas cifras no son despreciables, sugieren que el consumo de drogas ilícitas es mucho menor que la prevalencia del consumo del alcohol dentro de la misma población de estudio.

La marihuana es la sustancia ilícita más común consumido por personas que declaran  conducir después de su uso de drogas.  La investigación epidemiológica también indica que el cannabis es la droga ilegal más frecuente detectada en los conductores fatalmente heridos y víctimas de accidentes de vehículos de motor.Sin duda las razones para llegar a esta conclusión son dos: La primera es que la marihuana es la droga ilegal más consumida; la segunda es que la prevalencia en el organismo de los cannabinoides alcanza ell plazo de hasta un mes para que desaparezca, con lo cual, los principios activos de la marihuana pueden estar presentes hasta muchos días despues de que los principios activos hayan dejado de causar efecto.

Crucero sobre el cannabis: clarificar el debate

Aunque es bien sabido que el consumo de alcohol aumenta el riesgo de accidente, las pruebas de responsabilidad  de la marihuana en accidentes de tráfico en carretera y el daño causado es mucho menos clara.
Aunque la intoxicación aguda por inhalación de cannabis  se ha demostrado que es levemente perjudicial para las  habilidades psicomotoras, esta deficiencia es rara vez severa o de larga duración.
Al cierre del estudio sobre conducción y consumo de marihuana realizados con simulador, se manifiesta que  los efectos agudos de la marihuana sobre el rendimiento psicomotor incluyen alteraciones de menor importancia en el seguimiento (control del movimiento ocular) y el tiempo de reacción (latencia de interrupción), alcance (los conductores bajo la influencia de cannabis tienden a seguir a menos de cerca al vehículo delante de ellos), y velocidad (los conductores tienden a disminuir la velocidad tras haber inhalado cannabis). 

Existen un par de temas candentes en la cuestión de la presencia de cannabinoides en el organismo:
a) El organismo puede tener un alto grado de cannabinoides, los cuales todavía no han echo efecto. (dosis latente, pero no eficaz)
b) La presencia de cannabinoides en el organismo se prolonga durante semanas, sin que tales sustancias tengan efecto sicotrópico.
Estas dos cuestiones incapacitan al funcionario para dilucidar el deterioro motriz del encausado basandose exclusivamente en métodos analíticos.

¿Conducir drogado?

Lo anteriormente expuesto muestra la necesidad de  educación y la comprensión sobre los efectos del cannabis sobre el comportamiento del conductor. Si bien su impacto negativo en las habilidades psicomotoras es menos grave que los efectos del alcohol, la conducción bajo la influencia aguda de cannabis todavía puede plantear un riesgo elevado de accidente en ciertas situaciones, especialmente entre los consumidores de cannabis inexpertos.
Como quiera que los efectos de la marihuana en el sistema psicomotor es sutil y de corta duración, los consumidores pueden reducir los  riesgos absteniendose  de conducir durante un  periodo de varias horas inmediatamente después del consumo.

Por el contrario, los conductores nunca deberían ser alentados ni deben considerar el operar un vehículo ni maqunaria bajo los efectos de la marihuana. Los conductores también deben ser advertidos de que  el uso simultáneo de  cannabis y alcohol en algunos casos pueden aumentar significativamente el riesgo de accidente en comparación con el consumo de cualquier sustancia sola.(Basado en un trabajo de Paul Armentano y NORML )

Estudio: La marihuana tienen menos probabilidad de aumentar el riesgo de accidente en comparación con otras sustancias.

2013, Septembro
Fonte: Science Direct.

La presencia de varias sustancias controladas en la sangre está asociado con un mayor riesgo de participación en accidentes mortales, según los datos publicados en línea en la revista Accident Analysis and Prevention.

Los investigadores de la Universidad de Columbia realizaron un estudio de casos y controles para evaluar la asociación entre consumo de drogas y el riesgo de accidente fatal. De las sustancias identificadas por los investigadores, los autores informaron que los antidepresivos eran más propensos a estar asociads con el riesgo de accidente.
Las probabilidades estimadas para otras categorías de medicamentos específicos fueron 3,57 para los estimulantes, 3,41 para el uso de varias drogas (excluyendo alcohol), y 3,03 para los narcóticos.
La marihuana (1,83) poseía el menor de los ratios de las sustancias identificadas .

En ese estudio, los antihistamínicos (1.12) y penicilina (1,12) se asociaron con probabilidades de accidente mortal similares a cannabis.

El THC puede estar presente en el aliento de los consumidores de cannabis hasta 2 horas después de fumar.


2013, Septembro
Fonte: PubMed.gov (Instituto Nacional sobre el Abuso de Drogas, Baltimore,EE.UU)
.

En un estudio con 24 fumadores de cannabis el THC fue detectable en la respiración después de fumar un cigarrillo de cannabis. De los 13 fumadores habituales, todas las muestras de aliento fueron positivos para el THC en 0,89 h, el 76,9% a 1,38 h, y el 53,8% a 2,38 h, y sólo 1 muestra fue positiva en 4,2 h después de fumar.

De los 11 fumadores ocasionales, el 90,9% de las muestras de aliento fueron THC positivo en 0,95 h y el 63,6% a 1,49 h.

Los científicos escribieron que "el aliento puede ofrecer una matriz alternativa para la prueba reciente para conducir bajo los efectos del cannabis, pero está limitada a una ventana de detección de entre 0,5 y 2 horas."


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Notas a pié de página:

[1] Adopted by NORML's Board of Directors, February 3, 1996. Read all of NORML's "Principles of Responsible Use"
[2] US Department of Justice, Bureau of Justice Statistics. Drug and Crime Facts: Drug Use Among the General Population. Online document accessed November 24, 2007.
[3] US Department of Health and Human Services, Substance and Mental Health Services Association, Office of Applied Studies. 2006 National Survey on Drug Use and Health: National Results. Online document accessed November 24, 2007.
[4] Ibid.
[5] US Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration. State of Knowledge of Drugged Driving: FINAL REPORT. September 2003.
[6] Ibid.
[7] Smink et al. 2005. Drug use and the severity of traffic accident. Accident, Analysis and Prevention 37: 427-433.
[8] Franjo Grotenhermen. Drugs and Driving: Review for the National Treatment Agency, UK. Nova-Institut (Germany). November 2007.
[9] Ibid.
[10] US Department of Health and Human Services, Substance and Mental Health Servmientras que fumar cannabisices Association, Office of Applied Studies. Driving After Drug or Alcohol Use, 1998. Online document accessed November 24, 2007.
[11] US Department of Transportation. 2003. op. cit.
[12] October 23-24, 2002 CNN/Time poll conducted by Harris Interactive.
[13] Skopp et al. 2003. Serum cannabinoid levels 24 to 48 hours after cannabis smoking. Archives of Criminology (Germany) 212: 83-95.
[14] Toennes et al. 2008. Comparison of cannabinoid pharmacokinetic properties in occasional and heavy users smoking a marijuana or placebo joint. Journal of Analytical Toxicology 32: 470-477. "Heavy users might exhibit measurable cannabinoid concentrations in blood, even if the last cannabis use was more than 24 hours ago. This is due to redistribution from deep compartments and to the prolonged elimination of THC."
[15] Karschner et al. 2009. Do Delta- 9-tetrahydrocannabinol concentrations indicate recent use in chronic cannabis users? Addiction 104: 2041-2048. "Substantial whole blood THC concentrations persist multiple days after drug discontinuation in heavy chronic cannabis users."
[16] Ronen et al. 2007. Effects of THC on driving performance, physiological state and subjective feelings relative to alcohol. Accident, Analysis and Prevention 40: 926-934. "No THC effects were observed after 24 h on any of the measures."
[17] Musshoff and Madea. 2006. Review of biological matrices (urine, blood, and hair) as indicators of recent or ongoing cannabis use. Therapeutic Drug Monitor 28: 155-163.
[18] National Highway Traffic Safety Administration, Fatalities and Fatality Rates By State, 1994-2009. Online document access September 6, 2011.
[19] According to the US Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration. State of Knowledge of Drugged Driving: FINAL REPORT. op. cit., "Experimental research on the effects of cannabis ... indicat[e] that any effects ... dissipate quickly after one hour."
[20] According to the 2004 National Highway Traffic Safety Administration factsheet, Drugs and Human Performance, peak acute effects are typically reached within 10 to 30 minutes after inhalation.
[21] US Department of Transportation. National Highway Traffic Safety Administration. State of Knowledge of Drugged Driving: FINAL REPORT. op. cit. Other summaries include: Ramaekers et al. 2006. Cognition and motor control as a function of Delta-9-THC concentration in serum and oral fluid: Limits of impairment. Drug and Alcohol Dependence 85: 114-122; David Hadorn. "A Review of Cannabis and Driving Skills," In: The Medicinal Uses of Cannabis and Cannabinoids. (eds: Guy et al). Pharmaceutical Press, 2004; Canadian Senate Special Committee on Illegal Drugs, Cannabis: Summary Report: Our Position for a Canadian Public Policy. 2002. (See specifically: Chapter 8: "Driving Under the Influence of Cannabis"); Alison Smiley. "Marijuana: On-Road and Driving-Simulator Studies," In: The Health Effects of Cannabis. (eds. Kalant et al) Canadian Centre for Addiction and Mental Health, 1999.
[22] US Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration. Marijuana and Actual Driving Performance: Final Report. November 1993. "It appears performance is more affected by THC in laboratory (settings) than (in) actual driving tests."
[23] Lamers and Ramaekers. 2001. Visual search and urban driving under the influence of marijuana and alcohol. Human Psychopharmacology 16: 393-401.
[24] US Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration. Marijuana and Actual Driving Performance: Final Report. op. cit.
[25] David Hadorn. 2004. op. cit. and US Department of Transportation. 2003. op. cit.
[26] According to the US Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration. State of Knowledge of Drugged Driving: FINAL REPORT. op. cit., "The extensive studies by Robbe and O'Hanlon (1993), revealed that under the influence of marijuana, drivers are aware of their impairment, and when the experimental task allows it, they tend to actually decrease speed, avoid passing other cars, and reduce other risk-taking behaviors."
[27] Menetrey et al. 2005. Assessment of driving capability through the use of clinical and psychomotor tests in relation to blood cannabinoid levels following oral administration of 20mg dronabinol or of a cannabis decoction made with 20 and 60mg delta-9-THC. Journal of Analytical Toxicology 29: 327-338.
[28] D'Souza et al. 2008. Blunted psychotomimetic and amnestic effects of delta-9-tetrahydrocannabinol in frequent users of cannabis. Neuropsychopharmacology 33: 2505-2016. "These data suggest that frequent users of cannabis are either inherently blunted in their response to, and/or develop tolerance to the psychotomimetic, perceptual altering, amnestic, endocrine, and other effects of cannabinoids."
[29] Ramaekers et al. 2009. Neurocognitive performance during acute THC intoxication in heavy and occasional cannabis users. Journal of Psychopharmacology 23: 266-277. "THC did not affect the performance of heavy cannabis users except in the stop signal task, i.e. stop reaction time increased, particularly at high THC concentrations. Group comparisons of overall performance in occasional and heavy users did not reveal any persistent performance differences due to residual THC in heavy users. These data indicate that cannabis use history strongly determines the behavioural response to single doses of THC."
[30] Hart et al. 2010. Neurophysiological and cognitive effects of marijuana in frequent users. 2010. Pharmacology, Biochemistry and Behavior 96: 333-341. "In summary, the current data suggest that frequent marijuana users may show fewer behavioral signs of disruption during intoxication than infrequent users, even when difficult memory tasks are used to assess cognitive performance. ... These data emphasize the importance of taking into account the drug-use histories of research participants and examining multiple measures when investigating marijuana-related effects on cognitive functioning."
[31] Ramaekers et al. 2010. Tolerance and cross-tolerance to neurocognitive effects of THC and alcohol in heavy cannabis users. Psychopharmacology 214: 391-401.
[32] United Kingdom Department of Environment, Transport and the Regions, Road Safety Division Cannabis and Driving: A Review of the Literature and Commentary. Online document accessed November 24, 2007. "Overall, we conclude that the weight of the evidence indicates that ... there is no evidence that consumption of cannabis alone increases the risk of culpability for traffic crash fatalities or injuries for which hospitalization occurs, and may reduce those risks."
[33] Gregory Chesher and Marie Longo. "Cannabis and Alcohol in Motor Vehicle Accidents," In: Cannabis and Cannabinoids: Pharmacology, Toxicology, and Therapeutic Potential. (eds. Grotenhermen et al.) Haworth Press, 2002.
[34] US Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration. Marijuana and Actual Driving Performance: Final Report. op. cit.
[35] Blows et al. 2004. Marijuana use and car crash injury. Addiction 100: 605-611.
[36] Movig et al. 2004. Psychoactive substance use and the risk of motor vehicle accidents. Accident Analysis and Prevention 36: 631-636.
[37] Drummer et al. 2004. The involvement of drugs in drivers killed in Australian road traffic crashes. Accident, Analysis and Prevention 36: 239-248. "Driver[57] Ibid.s with THC in their blood had a significantly higher likelihood of being culpable than drug-free drivers. For drivers with blood THC concentrations of 5 ng/ml or higher the odds ratio was greater and more statistically significant."
[38] Laumon et al. 2005. Cannabis intoxication and fatal road crashes in France: a population base case-control study. British Medical Journal 331: 1371-1377.
[39] Sewell et al. 2009. The effect of cannabis compared with alcohol on driving. The American Journal on Addictions 18: 185-193. "Case-control studies are inconsistent, but suggest that while low concentrations of THC do not increase the rate of accidents, and may even decrease them serum concentrations of THC higher than 5 ng/mL are associated with an increased risk of accidents."
[40] Bedard et al. 2007. The impact of cannabis on driving. Canadian Journal of Public Health 98: 6-11.
[41] Laumon et al. 2005. Cannabis intoxication and fatal road crashes in France: a population base case-control study. op. cit.
[42] Ramaekers. Commentary on Cannabis and Crash Risk: Concentration Effect Relation. In: Transportation Research Circular E-C096: Drugs and Traffic. 2006.
[43] Grotenhermen et al. 2007. Developing per se limits for driving under cannabis. Addiction 102: 1910-1917.
[44] Ramaekers et al. Dose related risk of motor vehicle crashes after cannabis use: an update. In: Drugs, Driving, and Traffic Safety (eds. Vester et al.) World Health Organization, 2009. "Individual drivers can vary widely in their sensitivity for THC induced impairment as evinced by the weak correlations between THC in serum and magnitude of performance impairment."
[45] US Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration. Marijuana and Actual Driving Performance: Final Report. op. cit. "One of the program's objectives was to determine whether it is possible to predict driving impairment by plasma concentrations of THC and/or its metabolite, THC-COOH, in single samples. The answer is very clear: it is not. Plasma of drivers showing substantial impairment in these studies contained both high and low THC concentrations; and drivers with high plasma concentrations showed substantial, but also no impairment, and even some improvement."
[46] Elliot et al. Marijuana DUI Workgroup: Recommendation to the Drug Policy Task Force and Colorado Commission on Criminal and Juvenile Justice. 2011. "Whereas BAC (Blood Alcohol Content) can be accurately measured and correlated with behavioral impairment, this may not be the case with cannabis ... Alcohol is water soluble; cannabis is stored in the fat and is metabolized differently, making a direct correlation with behavior difficult to measure."
[47] Ramaekers et al. 2006. Cognition and motor control as a function of Delta-9-THC concentration in serum and oral fluid: Limits of impairment. op. cit.
[48] Toennes et al. 2008. Comparison of cannabinoid pharmacokinetic properties in occasional and heavy users smoking a marijuana or placebo joint. op. cit.
[49] Karschner et al. 2009. Do Delta- 9-tetrahydrocannabinol concentrations indicate recent use in chronic cannabis users? op. cit.
[50] Toennes et al. 2008. Comparison of cannabinoid pharmacokinetic properties in occasional and heavy users smoking a marijuana or placebo joint. op. cit.
[51] Wille et al. 2010. Conventional and alternative matrices for driving under the influence of cannabis. Bioanalysis 2: 791-806. "[I]n DUID cases, the delay between the accident and the final blood draw can be long and back-extrapolation is not an option due to the complex pharmacokinetic profile of THC."
[52] According to the 2011 White House Drug Control Strategy, Action Items: 1.5.A: Encourage States to Adopt Per Se Drug Impairment Laws: "Fifteen states have passed laws clarifying that the presence of any illegal drug in a driver's body is per se evidence of impaired driving. ONDCP will work to expand the use of this standard to other states and explore other ways to increase the enforcement of existing DUID laws." A state-by-state summary of DUI laws is available from NORML.
[53] Ramaekers et al. 2004. Dose related risk of motor vehicle crashes after cannabis use. Drug and Alcohol Dependence 73: 109-119. "Experimental studies have shown alcohol and THC combined can produce severe performance impairment even when given at low doses. The combined effect of alcohol and cannabis on performance and crash risk appeared additive in nature, i.e. the effects of alcohol and cannabis combined were always comparable to the sum of the effects of alcohol and THC when given alone."
[54] Ibid.
[55] US Department of Justice, Bureau of Justice Statistics. op. cit.
[56] US Department of Health and Human Services, Substance and Mental Health Services Association, Office of Applied Studies. 1998. op. cit.

[58] Canadian Public Health Association. "The Pot and Driving Campaign."
[59] US Government Accountability Office. ONDCP Media Campaign: Contractor's National Evaluation Did Not Find that the Youth Anti-Drug Media Campaign Was Effective in Reducing Youth Drug Use: Report to the Subcommittee on Transportation, Treasury, the Judiciary, Housing and Urban Development, and Related Agencies, Committee on Appropriations, U.S. Senate. August 25, 2006.
[60] http://www.coloradodot.info/programs/alcohol-and-impaired-driving
[61] Papafotiou et al. 2005. An evaluation of the sensitivity of the Standardised Field Sobriety Tests (SFSTs) to detect impairment due to marijuana intoxication. Psychopharmacology 180: 107-114.
[62] Looby et al. 2007. Roadside sobriety tests and attitudes toward a regulated cannabis market. Harm Reduction Journal. Online document accessed November 24, 2007.

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